English|صفحه اصلی  | سایت اصلی دانشگاه |   امروز: پنج شنبه ٠٩ فروردين ١٤٠٣


  چاپ        ارسال به دوست

اولین دوره مقدماتی کارآفرینی ویژه مدیران پایه و میانی دانشگاه برگزارشد

اولین دوره مقدماتی کارآفرینی ویژه مدیران پایه و میانی دانشگاه در روز پنجشنبه 6/10/1397 و در محل سالن اجتماعات مرکزآموزشی درمانی امام خمینی ارومیه توسط دبیر خانه ستاد کارآفرینی و اشتغال دانشگاه برگزار و همزمان با ارومیه برای مدیران شاغل در شبکه های بهداشتی درمانی شهرستانهای تابعه از طریق ویدئو کنفرانس ارائه شد . این جلسه پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی کشور و با خوش آمد گویی خدمت حاضرین در جلسه آغاز گردید .در ادامه آقای دکتر احمد حاج ابراهیمی رِئیس دبیرخانه ستاد کارآفرینی ، اشتغال و سرمایه گذاری نظام سلامت دانشگاه به تشریح مفهوم کارآفرینی و تفسیری که در عمل در کشور تحت عنوان کارآفرینی مطرح است پرداخت . وی گفت در اصل کارآفرین کسی است که بتواند ارزش اقتصادی برای کشور ایجاد کند و وظیفه او یافتن روشهای جدید برای حل مساله است لذا اشتغالزایی صرف که ارزش آفرین نباشد کارآفرینی محسوب نمیشود.آنچه که دردانشگاه کارآفرین باید مورد توجه قرار گیرد یافتن مزیت های اقتصادی است در حالیکه عملا چنین اتفاقی رخ نمی دهد. در گذشته دفاتر کارآفرینی نیز در تحقق رسالت خود در سوق دادن دانشگاهها از نسل یک و دو به سمت نسل سه موفقیت کافی نداشتند و بیشتر به ثبت نام از جویندگان کار و اشتغال تمرکز داشتند . این اتفاق دلیل روشنی برای ضرورت حمایت مدیریت ارشد نظام آموزش عالی ودانشگاهها برای ایجاد تغییردر رویکرد فعلی محسوب میشود .
ایشان در ادامه صحبتهای خود با تشریح افق های جمعیتی کشور در 80 سال آتی ، سناریو های سازمان ملل متحد در ارتباط با نرخ موالید ، میزان جمعیت و درصد سالمندی در ایران را تشریح کرد. عضو ستاد دانشگاهی کارآفرینی با اشاره به پنجره جمعیتی اظهار داشت پنجره جمعیتی در طول تمدن هر کشور فقط یک بار اتفاق میافتد . پنجره جمعیتی به این مفهوم است که چنانکه حدود 70% جمعیت یک کشور در سن فعالیت و در بازه سنی 15 تا 65 سال قرار گیرد در پایان این دوره کشورها با بروز پدیده سالمندی مواجه خواهند شد . بنابر این تلاش هر کشوری باید معطوف به استفاده از این فرصت حیاتی گردد و با تربیت و هدایت جمعیت واقع در بازه سنی پنجره جمعیتی ، جامعه را برای رویارویی با جمعیت سالمند آماده کند.ایشان افزودند پنجره جمعیتی در ایران از نیمه های دهه 1390 ( 1385 ) آغاز شده است و با وجود گذشت بیش از 12 سال از فعال شدن پنجره جمعیتی اقدام فراگیر وموثری در خصوص تدوین استراتژی مناسب برای شتاب بخشی به اصلاحات اساسی در حوزه های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی صورت نگرفته ، صرفا به رفتارهای انفرادی و پراکنده درادارات وسازمانها محدود بوده است.این در شرایطی است که در فاصله کوتاه کمتر از 30 سال کشور ایران به یک کشور سالمند تبدیل خواهد شد و چندین دهه در افق های سالمندی باقی خواهد ماند .در صورتیکه حرکت ارزشمندی به سمت اصلاحات فراگیر با هدف توسعه اقتصادی و اشتغال مولد و ارزش آفرین صورت نگیرد بحران فقر توام با سالمندی به دیگر بحرانهای کشور اضافه خواهد شد و کشور به سمت فرا بحران و بحران های عمیق تر سوق داده خواهد شد.ایشان در نهایت با ذکر این نکته که حیات اقتصادی کشورها به میزان تولید دانش آنها بستگی دارد و نه به درامدهای فسیلی مثل نفت ابراز امیدواری کرد تا با مشارکت اندیشمندان و نقش آفرینی موثر دانشگاهها حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم محقق گردد .
آقای دکتر عزتی دکترای کارآفرینی و عضو هیات علمی دانشگاه به عنوان سخنران دوم ضمن بیان مقدمه ای در تعاریف مصطلح کارآفرینی گفت متاسفانه در کشور درک اشتباهی از کارآفرینی وجود دارد و این امر موجب راه اندازی جریان فکری از سوی قشر روشنفکرنماها و حتی روشنفکران شده که بعضا عواقب نا مطلوبی را بدنبال داشته است .نمونه بارز این جریان فکری را در سال جاری در کشور مان از نزدیک لمس کردیم و نشر خبر اعمال تحریم ها منجر به احتکار کالاهای مورد نیاز مردم از سوی کسب و کارهای به اصطلاح کارآفرین شده و متعاقب آن تورم افسارگسیخته و بروز اختلال در اقتصاد کشورمان و امرار معاش مردم را تجربه کردیم. وی شرایط بوجود آمده را نتیجه همان تفکر نادرست از کارآفرینی دانست و اشاره کرد در واقع فردی به اسم کارآفرین در هیچ جای جهان و در هیج مکتب اقتصادی از جمله مکتب اتریش که entrepreneurship برخواسته از این مکتب می باشد وجود ندارد.


این ترجمه از انترپرونئور به کارآفرینی اساسا اشتباه بوده است . امروزه شاهدیم که بیشتر سرمایه گذاریها در کشور به جای نوآور ی و خلاقیت به سوی اشتغال سوق داده می شود.. وی در ادامه افزود تعریف صحیح از entrepreneur همان چیزی است که جامعه امروز کشور نیازمند آن می باشد و عبارت است از رفتارهای اقتصادی و اجتماعی موفق و موثر که هم رفتار است و هم اثر محسوب می شود .و این یعنی چنانچه رفتارهای انترپرونئور باعث بهبود محیطی و افزایش کارایی و اثربخشی در سیستم ها و منابع نشود رفتار کارآفرینانه صورت نگرفته است . وی افزود با این تعریف کارآفرین حتی شامل افراد ورشکسته مالی هم می تواند بشود. به این صورت که اگر کسی کسب وکاری ایجاد کند و محصولی را وارد بازار کند و جامعه از این محصول سود ببرد حتی اگر خودش ضرر مالی کند کارآفرین محسوب می شود و مطابق این تعریف گالیله و سقراط که به خاطر افکارشان اعدام شدند نیز کارآفرین هستند چون جوامع از اثرات تفکر آنها سود بردند .در واقع می توان گفت کارآفرینان افراد نوآور و مبتکری هستند که بیش از خودشان به فکر اثرگذاری مثبت در جامعه هستند .
آقای دكتر علي دنيوي عضو هیات علمی و مدير گروه مهندسي صنايع و سيستم دانشگاه ارومیه از کارآفرینی تعبیر به "فرآيند ايجاد ارزش از طريق تشكيل سيستم بهينه اي از منابع به منظور بهره گيري از ظرفيت ها" کرد و اشاره نمود كارآفريني سازماني، ظرفيت خلاقانه مديران و نيروي كار در سازمان را افزايش داده و قابل بهره برداري مي سازد. .وی با اشاره بر ضرورت نگرش سيستمي در سازمان ، تاکید کرد نگرش سیستمی میتواند مسائل پیچیده و چند وجهی را شناسایی و منجر به حل بهتر مسائل نظام سلامت و تولید ثروت شود و در غیر این صورت سازمان هاي وابسته به نظام سلامت مانند بيمارستان ها، كلينيك ها و ساير مراكز حتی اگر دارای مدیران با تجربه ، نيروي انساني ماهر و امكانات مناسب باشند ، همچنان مواجه با مشكلات عدیده ای خواهند بود که آنها را از رسیدن به اثربخشی سازمانی باز خواهد داشت . وی در ادامه گفت تغييراتي كه در گذر زمان در سيستمهای سلامت بوجود آمده آنها را مبدل به يك نظام پيچيده و متغير کرده که بخش قابل توجهی از منابع اعتباری دولت را به خود اختصاص داده است و موجب پررنگ تر شدن نقش و اهمیت بهبود سيستم ها ی سلامت می گردد . مهندسي سيستم ها شناسايي، بررسي و آناليز سيستم هاي موجود سلامت و ارايه راه حل هاي مناسب در راستای هدایت سيستم به افزایش کارایی و بهره وري بيمارستان ها و نهایتا بيمار محوری، پاسخگوتی و انعطاف پذيری بیشترمی باشد.
يکی از مشکلات و موانع موجود بر سر راه کارآفرینی در بخش بهداشت و درمان تعارضی است که بین رسالت بهداشت و درمان با معیارهای اصلی کارآفرینی که سودآوري است، وجود دارد.سيستم هاي بهبود كيفيت مي تواند نقش بسيار مهمي در بخش های مختلف مراکز درمانی داشته باشد. در اكثر موارد با يك نگاه سيستمي و فرآيندي با استفاده از مهندسي مجدد مي توان نارسایی های موجود در بیمارستان را بهبود و يا در حد امكان كاهش داد.
آقای دکتر چاوشین معاون پژوهشي مركز تحقيقات عوامل اجتماعي موثر بر سلامت و دبير كارگروه دانشگاههاي نسل سوم ضمن اشاره به لزوم گذار به دانشگاههای نسل سوم (مهارت محور و کارآفرین)، ایجاد زیرساختهای قانونی، فرهنگی و آموزشی در این زمینه را حیاتی دانست. ایشان همچنین سیاستگزاریها و هدفگزاریهای انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در راستای حرکت و تبدیل به دانشگاه مهارت محور و کارآفرین در قالب بسته ابلاغی از سوی وزارت متبوع را برشمرد. دبیر کارگروه حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم دانشگاه، از جمله این سیاستگزاریها و هدفگزاریها، به گسترش تحصیلات تکمیلی بر اساس نیاز محوری آموزشی و پژوهشی مناطق آمایشی، اولویت دادن به فعالیت¬های پژوهشی با منابع برون دانشگاهی بر اساس نیازها و سفارشات سازمان¬ها و صنایع، تشویق دانشجویان به انجام پایان نامه و پروژه های تحقیقاتی مرتبط با صنعت و یا دریافت کننده منابع مالی از بیرون دانشگاه و بستر سازی مناسب برای راه اندازی و فعالسازی شرکتهای دانش بنیان اشاره نمود.

 

آقای دکتر دبیری عضو هیات علمی دانشگاه پس از ارائه تعاریفی کوتاه از دانشگاههای نسل اول تا پنجم و با بیان مقایسه ای ابزار ها و نتایج مربوط به هر نسل تفاوت های موجود بین آنها را تشریح نمود . وی گفت آنچه دانشگاه نسل سوم را متفاوت و متمایز از نسل های گذشته می کند این است که ما در این دانشگاه ها دنبال محصول هستیم و محصولی که متنوع و در وابستگی کامل با اکوسیستم کسب و کار بوده و منتج به اشتغال گردد . دانشگاه نسل چهارم در یک گام فراتر و با محوریت اقتصاد بدنبال درآمد افزایی و ثروت آفرینی است .وی افزود برای حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم می توانیم برای خود اهداف کوچک و در امتداد هم تعریف کنیم و هفت گام موثر در حرکت به سوی این هدف می تواند تغییر نگرش ، توجه و استفاده از اصل پرتو ، شناسایی اکوسیستم رشته کسب و کار ها ، ارزش آفرین باشیم ، یک شعار تجاری موثر داشته باشیم و بدنبال رفاه اجتماعی قوی باشیم .
آقای دکتر علی احمد آقاپور عضو هیات علمی و سرپرست معاونت دانشجوئی فرهنگی دانشگاه در آغاز سخنان خود با بیان این مطلب که بر اساس اعلام موسسات آماری و رنکینگ فقط 18% ازمطالعات انجام یافته در حوزه سلامت و بهداشت در ارتباط مستقیم با دانشگاههای علوم پزشکی می باشد تاکید کرد به منظور ارتقاء بحث سلامت جامعه باید با توسل به یک مدیریت جامع درکشور 82% باقی نیز تحت پوشش قرار گیرد. وی افزود یکی از ظرفیت های موثر در رسیدن به هدف مذکور شرکت های آب و فاضلاب هستند که با توجه به هزینه های هنگفت ایجاد تصفیه خانه ها ، طرح ارتقاء و تبدیل تصفیه خانه sbr سلماس به sbbr بدون سرمایه گذاری مازاد و با استفاده از تاسیسات موجود به تصویب رسیده شد . وی ضمن پخش تصاویری از مراحل اجرای طرح یاد شده توضیح داد برای ارتقاء سیستم های sbr دو راهکار وجود دارد : یک روش افزایش فازبندی ها می باشد که مستلزم صرف هزینه های قابل ملاحظه بوده و در شرایط بحرانی فعلی به صرفه و صلاح دولت نمی باشد. روش دیگر ارتقاء سیستم های sbr با استفاده ازتوده بیولوژیکی چسبیده بر روی مدیاها است که بدون ایجاد تغییر در ساختار تصفیه خانه ها 50% ظرفیت آنها را ارتقاء می دهد . آقا پور تاکید کرد با رویکرد حاضر می توان طرح ارتقاء آب و فاضلاب تازه شهر سلماس را که یکی از طرح های منتخب و مورد تقدیر آب و فاضلاب کشور می باشد به مرحله بهره برداری رسانید . وی از این جریان به عنوان حلقه مفقوده ارتباط بین صنعت و دانشگاه یاد کرد و گفت سعی ما بر این است که بتوانیم گامی موثر در راه ایجاد ارتباط بین این دو نهاد برداریم .
آقای دکتر ابوالفضل قهرمانی عضو هیات علمی و مدیر فناوری سلامت و کاربرد نتایج تحقیقات دانشگاه ضمن ارائه تعریف کارآفرینی اشاره کرد ارائه دهندگان خدمات پیشگیری، اصلاحي، تشخیصي، درماني، بیمارستان ها و مراکز درمانی خصوصي، دولتي و داوطلبانه، تولید کنندگان تجهیزات پزشکي، بهداشتي و دارویي و موسسات بیمه تشکیل دهنده اجزای نظام سلامت هستند. وی افزود خدمات سلامت به عنوان یک کالایي عمومي است که دولت ها آنرا حمایت، ضمانت و تأمین می کنند. ایشان همچنین به ارائه آمارهای مربوط به حوزه سلامت و از جمله افزایش امید به زندگی، عوامل اصلی مرگ و میر، میزان تولیدات علمی کشور در چهل سال اخیر در علوم سلامت و بررسی مقایسه ای وضعیت ایران از لحاظ شاخص تولیدات علمی با کشورهای منطقه و دنیا پرداخته افزودند در سالهای اخیر تحولات قابل ملاحضه ای در زمینه رشد و ارتقای تحقیقات و فنآوری در کشور رخ داده است. حمایت از تأسيس 1100 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت با گردش مالي حدود 3000 میلیارد ریال در سال، توليد 340 محصول دارویی در شرکت‌های دانش بنیان مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشکی، تاسیس74 مركز رشد مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشکی ارتقای رتبه نوآوری ایران در سال 2016 و افزایش سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی از فروش محصولات دانش بنیان به میزان 25% کل فروش شرکت‌های دانش‌بنيان کشور تنها نتیجه بخشی از فعالیت های انجام شده در این حوزه می باشد. ایشان با بیان وضعیت تحقیقات و فنآوری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در بین دانشگاههای کشور عنوان کردند که نیاز به تلاش جدی در زمینه توسعه فنآوری در دانشگاه وجود دارد تا در آینده شاهد پیشرفت های خوبی در این زمینه باشیم.
ایشان همچنین با بیان محورهای عمده طرح های فناورانه مورد حمایت وزارت بهداشت از تنوع محصولات و خدمات سلامت محور، ارتقاء سطح علمی دانشگاهها و شرایط سیاسی (تحریم/ اجبار) به عنوان فرصت های موجود یاد کرده و افزودند مهمترین چالش های تحقیقات و فناوری حوزه سلامت ضعف استراتژی های موجود، نیاز محور نبودن تحقیقات، ارتباط با دیگر دانشگاه ها و سازمان های مربوطه، ماهیت مطالعات انسانی، عدم وجود حمایت های لازم و از جمله صندوق های حمایت از فن آوران و نوآوران سلامت و سرمایه گذاران استانی، فرهنگ سازمانی (نگرش مسئولین)، عدم اقدام عملی و جدی برای جذب سرمایه های بخش خصوصی و نامناسب بودن زیرساخت های لازم هستند.
آقای دکتر عزتی در بخش دوم سخنان خود با انتقاد از سیستم آموزشی کشور گفت : رسالت مهم سیستم آموزشی این است که همراه با دانشگاهها اهتمام لازم را در امر تربیت کارآفرینان داشته باشد لیکن سیستم آموزشی ما هنوز نتوانسته است سطح شناخت دانشجویان را از پائین ترین سطح "یادآوری" تا مرحله "خلاقیت" و entrepreneur بودن ارتقاء دهد در حالیکه دانشگاههای مطرح دنیا برروی شایسته سالاری استعداد ها برنامه ریزی می کنند و نه شایسته سالاری آزمون ها . وی یادآورشد بحث تجاری سازی دانش از سال 1998 در جهان پذیرفته شده و سازمان یونسکو شرط ایجاد درآمد برای دانشگاهها را مطرح نمود. عزتی با ارائه تعریف مدرنی از کارآفرینی تحت عنوان " رفتارهای اجتماعی موفق" گفت کارآفرینی هم رفتار و هم اثر است .لذا چنانکه رفتاری منتج به بهبود محیطی و بهره وری در سیستم ها و منابع گردد رفتار کارآفرینانه محسوب می گردد . وظیفه اصلی دانشگاه های نسل چهارم نیز بهبود محیطی است . وی سپس به بیان آمارهای مقایسه ای بین شرکت های دانش بنیان جهان ، ایران و استان پرداخته گفت:مهمترین مزیت رقابتی کشور آمریکا دانشگاههای طراز اول آن کشور است بطوری که 68% دانشگاههای رنکینگ شده جهان در امریکا واقع شده اند و 70% علم جهان را تولید می نمایند .آنچه که این دانشگاهها را متمایز از بقیه می کند بستگی به نوع آموزش آنها دارد بطوری که دانشجویانی تربیت می کند که قادر به راه اندازی کسب و کار خود هستند .با توجه به مولفه های ایجاد دانشگاه کارآفرین ، مدیران دانشگاهها می بایست در تدوین استراتژی ها ، ماموریت و چشم انداز دانشگاهها برای خود اهداف کارآفرینانه تعریف کنند و مستقیما ورود به قضیه داشته باشند . در غیر اینصورت در گذار از دانشگاه نسل 1و2 به نسل 3 حرکت قابل ملاحظه ای رخ نخواهد داد . عامل مهم دیگر فرهنگ سازی و القای روح کارآفرینی است . خطر پذیری و ریسک پذیری می بایست از طریق سیستم های آموزش رسمی و غیر رسمی و حمایتی ترویج گردد . یک ویژگی دیگر دانشگاههای نسل چهارم در راستای زیرساخت های تولید دانش این است که مشکلات اکوسیستم کارآفرینی خود را تبدیل به مساله پژوهشی نمایند . وی در خصوص زیر ساخت های منابع انسانی گفت باید تفکر اشتغال را از ذهن خارج کرد و حاکمیت هم بجای سرمایه گذاری در اشتغال می بایست نوآوری و خلاقیت را مورد توجه قرار دهد و متعاقب آن اشتغال نیز ایجاد خواهد شد .
در انتهای جلسه با تشکیل پنل اساتید جلسه پرسش و پاسخ با شرکت حاضرین در جلسه و همچنین مشارکت همکاران مستقر در شبکه های تابعه انجام گرفت .

جهت مشاهده متن سخنرانی های ارائه شده کلیک فرمایید...

 


 

 


١٠:٠٥ - 1397/10/10    /    شماره : ٢٢٠٧٣    /    تعداد نمایش : ٤٨١



خروج